Comparison of various types of damage symptoms in the task of diagnostics composite profiles
 
More details
Hide details
1
Department of Fundamentals of Machine Design and Operation, Institute of Machine Design Fundamentals, Faculty of Automotive and Construction Engineering, Warsaw University of Technology.
 
 
Submission date: 2019-01-11
 
 
Final revision date: 2019-06-17
 
 
Acceptance date: 2019-06-17
 
 
Online publication date: 2019-08-20
 
 
Publication date: 2019-08-20
 
 
Corresponding author
Damian Markuszewski   

Department of Fundamentals of Machine Design and Operation, Institute of Machine Design Fundamentals, Faculty of Automotive and Construction Engineering, Warsaw University of Technology.
 
 
Diagnostyka 2019;20(3):105-110
 
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
The current trend of weight reduction entails a reduction in safety factors. This approach is understandable, but light profiles are more susceptible. The structure works close to the boundary loads, and their destruction is primarily determined by dynamic relief. Today, composite masts are diagnosed by the following methods: optical microscopy, electron microscopy, X-ray analysis and thermal analysis. These methods are invasive methods. It seems that the vibration analysis of the mast - rigging system could supplement or replace the mentioned methods without the need to dismantle the mast, giving the possibility of testing on the yacht [5]. The article presents the possibility of diagnosing a composite material defect on the example of a interrupts a continuity of structure.
REFERENCES (19)
1.
Batko W, Dąbrowski Z, Engel Z, Kiciński J, Weyna S. Nowoczesne metody badania procesów wibroakustycznych. cz. I, ITE – PIB, 2005.
 
2.
Batko W, Dąbrowski Z, Kiciński J. Nonlinear effects in technical diagnostics. PAN – ITE–PIB, 2008.
 
3.
Batko W, Dąbrowski Z. Nowoczesne metody badania procesów wibroakustycznych (zastosowania techniczne). cz. II”, ITE – PIB, 2006.
 
4.
Dąbrowski Z, Dziurdź J, Skórski WW. Drgania masztów kompozytowych; Wydawnictwo ITE – PIB, 2007.
 
5.
Dąbrowski Z, Dziurdź J, Skórski WW. Próba analizy stanu profili kompozytowych metodami wibroakustycznymi. XXIX Sympozjum Diagnostyki Maszyn, 2002.
 
6.
Dąbrowski Z, Maryniak J, Skórski WW. Elementy dynamiki jachtu żaglowego. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2001.
 
7.
Dąbrowski Z, Maryniak J, Skórski WW. Nowoczesne metody obliczeniowe i badawcze w projektowaniu jachtów żaglowych. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2002.
 
8.
Dąbrowski Z, Dziurdź J, Skorski W. fault diagnosis of carbon fibre composite masts. engineering asset management. Mathew Joseph [i in.] ( red. ), 2006, Springer London.
 
9.
Dąbrowski Z, Deuszkiewicz P, Dziurdź J. Modelling of composite elements of power transmission systems considering nonlinear material characteristics. Problemy Eksploatacji. Maintenance Problems. 2018; 3:87-94.
 
10.
Dąbrowski Z, Deuszkiewicz P. Designing of High-Speed Machine Shafts of Carbon Composites with Highly Nonlinear Characteristics”, Key Engineering Materials. 2012;490: 76-82. https://doi.org/10.4028/www.sc....
 
11.
Dąbrowski Z, Deuszkiewicz P. Dynamic model of carbon fiber drive shaft, Solid State Phenomena. 2015; 236:39-52. https://doi.org/10.4028/www.sc....
 
12.
Katunin A, Gnatowski A. Influence of heating rate on evolution of dynamic properties of polymeric laminates”, Taylor & Francis, Plastics, Rubber and Composites, 2012; 41: 223-239.
 
13.
Markuszewski D. Laboratoryjne stanowisko do badań drgań własnych masztów kompozytowych. XIII Konferencja Naukowa Wibrotechniki i Wibroakustyki i VII Ogólnopolskie Seminarium pt. „Wibrotechnika w Systemach Technicznych” – Jachranka, 2007.
 
14.
Markuszewski D. Wpływ kąta ustawienia salingu na postacie drgań własnych masztów kompozytowych. XV Konferencja Naukowa Wibrotechniki i Wibroakustyki i VII Ogólnopolskie Seminarium pt. „Wibrotechnika w Systemach Technicznych” – Sękocin Stary, 2010.
 
15.
Markuszewski D. Trajektoria fazowa jako symptom diagnostyczny oceny stanu technicznego kompozytowej konstrukcji cienkościennej. Przegląd Mechaniczny, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego. 2015;7-8:32–37.
 
16.
Markuszewski D. Detection and tracking damage in composite structures elements. Machine Dynamics Research. 2016;40(4):10-18.
 
17.
Skórski W, Zawisza M. Influence of the composite modification of the wooden wing skin of the glider on deflection lines and resonance vibrations. Polimery. 2019;64(4):267-271. https://doi.org/10.14314/polim....
 
18.
Parunov J, Guedes Soares C. Trends in the Analisys and Design of Marine Structures. Taylor& Francis Group 2019.
 
19.
Skórski WW. Maszty kompozytowe – wdrażanie nowej technologii. Przegląd Mechaniczny, Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego. 2001;5:9–12.
 
eISSN:2449-5220
Journals System - logo
Scroll to top